onsdag 8 november 2017

BREAKINGNEWS: Lommaföretag erövrar världen med en handikappsplatta

Det här måste vara den smartaste Pippi på loftet jag någonsin sett. 
En åkplatta för den handikappade. 
Poängen.
Även de som har svårast tänkbara nedsättningsfunktioner får plötsligt ett rörligt liv i hemmet. Akka-plattan som den egentligen heter, tar den handikappade fram med en en fasttejpad slinga på golvet. Det går också köra fritt med en joystick. 
Jag blev så glad när jag upptäckte den på Hjälpmedelsteknik i Lomma. Franko som varit med och tagit fram produkten demonstrerar den för mig med Pippi som provdocka. Det är fantastiskt. 
Tänk så många människor-barn som vuxna-som sitter eller ligger som en grönsak. Gravt handikappade. Orörliga i sina hem. 
Här är deras unika chans till ett bättre och innehållsrikare liv. 
De blir plötsligt rörliga.
Stort som bara attan.
Övriga världen har redan upptäck den. Alla funktioner är helt anpassade efter de behov som krävs. Knapparna kan göras stora som dasslock. 
”En platta kostar ca 50 000 kr. Den första sålde vi till Japan för något år sedan. Ja, sedan har det rullat på. I dag har vi sålt plattan till ett 20-tal länder. Senast till Saudiarabien, samt ytterligare ett annat land i arabvärlden. I Sverige 1300 stycken,” berättar Frank för mig och ser nöjd ut. 
Pippi på loftet? 
Utan tvekan är det så. 
Så enkelt. 
Så smart. 
Så bra.
Se där-en nyhet som heter duga. 

Inga kommentarer: