måndag 30 oktober 2017

Visst finns det roliga människor i Lomma

Det finns hundratals kommuner i landet. Finns det då roliga människor i varje kommun? 
Hur är det i min egen kommun? 
Har Lomma några roliga människor? 
Frågan fick i morse bli hängande i luften. Senare under dagen gav jag mig ut med el-skotern för några ärenden. Vilade ut mot Apotekets fasad i centrala Lomma. 
Solen skarp. 
Vinden bet i skinnet som ett meddelande från den kommande vintern. Plötsligt kommer det fram en vilt främmande människa och hälsar på mig. 
”Vi är vänner på Facebook,” började den leende gentlemannen. 
Och fortsatte: 
”Det är jag som är Thomas Jansson och bor i Lomma. Fast du känner naturligtvis inte alls igen mig.”
Helt rätt. 
Nej, jag kände inte alls igen Thomas. 
För på Facebook har han en profilbilden-se löpet-som påminner om en gamling som briserat i bitar efter manglats av den svenska åldringsvården. 
Det visade sig snabbt att Thomas är en rolig jävel. Vi fann varandra på två röda sekunder. Kemin som ett gammalt Surfpaket. 
Thomas bror är också komikern Anders Jansson som just nu gör succé tillsammans med Robert Gustafsson i Oscarsrevyn i Göteborg. 
Anders träffade jag för övrigt när jag spelade korvgubbe i den populära TV-serien om Svinarps starke man-se lilla bilden till höger. 
Och så nu Broder Thomas på det. 
Det blev en alldeles för kort samvaro men väldigt kul ändå. Vi började till och med skissa på ett manus till en galen långfilm. 
Öppningsscenen. 
Ett lik som skulle hämtas, fast på fel ställe som kunde varit rätt om det nu fanns ett lik, att hämta just där det ändå inte fanns något lik. 
Ni förstår själva. 
Visst finns det roliga människor i Lomma. 
Jag fick mitt svar till slut. 
Tack Thomas. 
Du gjorde min dag. 
Jag undrar just hur det är ställt i Burlövs kommun? 
Vad säger Kent Nilsson? 
Han med Arlövsrevyn som är så rolig.

Inga kommentarer: