torsdag 19 oktober 2017

Min första burka-i Malmö

I går såg jag min första burka i centrala Malmö. Jag utgår från det fanns en kvinna i burkan som också tog sig fram med en kryckkäpp. 
Jag satt i bilen och stirrade förhäxat på uppenbarelsen. 
En livs levande burka. 
För åtta år sedan stred två centerpartistiska riksdagsmän om ett förbud mot burka. Debatten ebbade snabbt ut. 
På den tiden stämplades man som rasist med den typen av uppfattningar. För stämma av läget samma år, åkte jag runt i Malmö med en kriminalpolis och letade efter kvinnor i burka. Bland 40 000 muslimer i Malmö fann vi igen kvinna klädd i burka. 
Förstå min förvåning när premiärburkan i Malmö plötsligt dök upp med en krycka. Framför mina ögon. 
Egentligen borde jag inte bli förvånad, men ändå. Jag stirrade och stirrade. 
För min egen del får folk gå klädda hur som helst. Vem ska få bestämma över hur jag själv vill gå klädd?
Ingen.
Tack.
Då slog det mig plötsligt. 
År 2017 skulle det bli förbjudet med en nyinspelning av filmen, Damen i svart. En svensk deckare/skräckfilm för 60 år sedan som skrämde livet ur folk. Vi som var med glömmer den aldrig. 
Förstå min förvirring. 
Damen i svart. 
Fast i verkligheten.
Mitt framför mina ögon.
Tror jag behöver något att dricka. 

Inga kommentarer: