tisdag 31 oktober 2017

Idag för 40 år sedan gick vi i luften-utan hängslen och byxor

Det här är gänget på Radio Trestad som gjorde det. För 40 år sedan skrev vi på löpsedelns bild svensk radiohistoria. 
Pionjärer. Var med och planterade ut lokalradion i Sverige. 
Igår blev jag-inringad på bilden längst ner-uppringd av lokalradiostationen, Radio Väst, i Uddevalla. 
Stationen startade för 40 år sedan under namnet, Radio Trestad. Arbetshästen Agneta Riddar-inlagd på bilden-kallats in för köra ett minnesprogram. 
Jag som varit hennes chef blev intervjuad i direktsändning. Pladdrade på om gamla minnen. För 40 år sedan. 
Den 31 oktober 1977 gick vi för fösta gången ut i luften. Ärligt talat blev premiären mer succé för oss som jobbade på radion än för lyssnarna. Det var nämligen ingen lätt uppgift vi medarbetare som ni kan se på bilden, hade framför oss. Vi fick gå loss utan vare sig hängslen och byxor, om Herrskapet förstår vad jag menar. 
Resurserna osynliga. 
Alla stred långt över sin förmåga. 
Det var bara så fantastiskt. 
Jag glömmer er aldrig. 
Jag handplockades från GT, kvällstidningen i Göteborg. Några få hade erfarenhet från Sveriges Radio. Andra kom från informationsjobb. Det var minst sagt en blandad kompott av medarbetare. 
Nu skulle plötsligt detta lilla orutinerade gäng göra princip allt som berömda Sveriges Radio sysslat med sedan 1925: ena stunden vass reporter som gänget på Dagens Eko, lättsam programledare som Pekka Langer, för att till slut leda debatter som oraklet Herbert Söderström. 
Kraven på oss var alltså gigantiska. 
Det blev ett jävla slit. 
Jag brukade börja dagen kl. 06.00. Lyssnade i regel på morgonsändningen hemma. Efter ett sista samtalet med kvällsreportern vid 22-tiden, var jag klar. Drog upp morgonsändningen i grova drag. 
Det blev lååånga arbetsdagar. Fast vansinnig kul och spännande. 
Priset: en rad sjukdomar. 
Det här järngänget slet verkligen häcken av sig. Vissa gjorde sedan lysande karriärer på andra håll. Agneta Riddar har fortfarande tusen järn i elden.
Men så är hon också en arbetshäst av sällan skådat slag.
Nu till en ljuvlig minnesbild här nedanför. En tecknad bild av hur det gick till när vi skapade svensk radiohistoria för 40 år sedan. 
Kan inte bli bättre än så.

Inga kommentarer: