måndag 9 oktober 2017

Donald Trump bland jultidningarna-trängs med Knasen, 91:an Karlsson och Kalle Anka

När jag växte upp under 1950-talet, var jultidningarna något nytt och väldigt spännande. På den tiden köpte föräldrarna jultidningar i tobaksaffären som blev platta julklappar under granen. 
Men ack så populära platta klappar. 
Själv fick jag alltid 91:an Karlsson. 
Med åren även Fantomen och Kalle Anka. 
Inte att förglömma Rit-Olas, Biffen och Bananen som snabbt blev stora favoriter med roliga texter i pratbubblorna. 
Sedan många år tillbaka sköter numera skolbarnen själva huvudparten av försäljningen av jultidningar. Till stökigt bekymmer för mamma och pappa i samband med den ekonomiska redovisningen. 
I helgen dök så Jonathan, barnbarnet, upp med jultidningsbibban. Jag bläddrade och beställde. Numera också strumpor. 
Så dök han-MANNEN-upp mitt bland Kalle Anka, 91:an Karlsson, Knasen och hela det glada tecknade sällskapet: Donald Trump. 
Alltid denne Donald Trump. 
Människan finns över allt. 
Twitter är en sak, men bland glada jultidningar. I Sverige. 
Jag hängde in Donald tillsammans med Dassboken. På så vis hamnade Amerikas president äntligen på rätt plats. 
Bli inte förvånad om Donald kommer twittra om sin placering med orden: 
”I Sverige har man utedass. Landet har inte kommit längre. Kan inte EU hjälpa Sverige skaffa bättre skithus?” 
Direkt från Vita Huset med egen toa inomhus. Snöre att dra med också. Var god skölj.

Inga kommentarer: