lördag 7 oktober 2017

Det började för 147 år-slutade med Kim Walls hemska död på ubåten

Jules Verne gav 1870 ut äventyrsboken, ”En världsomsegling under havet”. Det är en fantastisk berättelse som omedelbart blev en världssuccé. 
När jag var barn, gav mig illustrerade klassiker-se löpet-den spännande resan med kapten Nemo i ubåten. 
I mitten av 1950-talet kom Disney med en filmatisering av äventyret. Givetvis såg jag den och satt och gapade av pur förvåning. 
Mitt intresse för ubåtar var fött. 
Tjugofem år senare, eller något ditåt, är jag helt övertygad om att en dansk pojke upplevde samma förtjusning som jag över Jules Vernes berättelse. 
Den stora skillnaden är att pojken vars namn är Peter Madsen, 46 år, växte upp och byggde sig en egen ubåt. 
Nu sitter han bakom galler misstänkt för mördat och styckat journalisten Kim Wall. Ombord på sin egen byggda ubåt. (texten fortsätter efter bilden)
I dag-lördag-kom beskedet att man funnit Kim Walls huvud och ben. 
Jag är imponerad över den danska polisen som aldrig givit upp. De har min största beundran. Genom de nya fynden dras snaran åt kring Peter Madsen. 
Hans världsomsegling under havet med sin ubåt gick så snett, att inte ens Jules Verne kunnat räkna ut det. 
Det som får mig koppla samman det med den världsberömda äventyrsboken, är namnet på Peter Madsens ubåt. 
Nautilus. 
Jules Vernes ubåt heter också Nautilus. 
Fast det kan också vara ett märkligt sammanträffande. 
Vad vet jag.

Inga kommentarer: