torsdag 21 september 2017

BREAKING NEWS: Lommas privatägda äldreboende har miljarder i tillgångar

Jag har som många andra följt SVT:s inslag från Frösundas äldreboende i Lomma. På näthinnan bilden av den gamla kvinnan som brutit näsan, brutit foten, knäckt revbenen och brutit höften. 
Allt enligt dottern. 
Fasansfullt. 
Jag tog min el-skoter och körde dit. Ett bra spjutkast från min ytterdörr. Väl framme stirrade jag förundrat på detta äldrebonde som fått så mycket smisk i SVT. Visserligen har jag åldern inne (71 år), men att jag skulle hamna på detta äldreboende finns inte på kartan. Valmöjligheten finns: 
skjuter mig (om jag ägt vapen), hänga sig (om jag haft ett rep, stort nog), super mig till döds (så mycket brännvin fixar jag inte svälja). 
Valmöjligheterna finns som sagt vad, men är otäcka. 
Vi glömmer det. 
Går vidare i texten. 
Plötsligt kommer Lommas hamnchef, Lars Jörvi, med sin mamma Gerti, i rullstol ut från det nu nedsolkade huset. 
Tid för lite luftombyte och en fika nere i byn. 
”Annars kommer hon aldrig ut. Personalen hårt pressande. De har inte tid. Inte ens tid byta mammas nedpissade blöjor. Jag fick byta blöjan innan vi gick ut. Då hade hon haft samma nedpissade blöja i sex timmar. Det är inte klokt,” säger Lars Jörvi och suckar tungt. 
Så dyker Doris, 88 år, upp. 
Det var Doris som blev utsatt för ett rånförsök i sitt garage i somras. Jag skrev om det på bloggen. 
Vi kramar varandra, både länge och väl. 
Hon bor hemma i sin hamnlägenhet och är pigg för sin ålder. Klarar sig endast med lite städhjälp. 
Vi gjorde gemensamt tummen ner mot det eländiga äldreboendet. 
Inte mot de anställd. De har ett helvete nog med alla omstruktureringar, pressade scheman och tokiga chefer. Vi stirrar på en arbetsplats som blöder.
När jag kom hem satte jag mig och gjorde en journalistisk grävning på Frösunda. Siktade in mig på huvudägaren Hg Capital som är ett av Europas tio största s k riskkapitalbolag med ett enda mål för ögonen: tjäna pengar, tjäna ännu mera pengar. 
Det var på så vis jag fann orsaken till för lite personalen som i sin tur drabbar vårdtagarna. Det stavas VINST till varje pris: äldre värkbrutna människor förvandlas till nedpissade åldringar med brutna näsor, brutna fötter, knäckta revben och brutna höfter. 
Huvudägarna till Frösunda, Hg Capital, har ett tjusigt huvudkontor i London vid Themsen-se bilden här nedanför. 
Jag söker och finner: HgCapital har ökat mer än 7,5 miljarder dollar (över 63 miljarder svenska kr) i tillgång under de senaste 5 åren, De har och förvaltar även ett kapital 5.5 miljoner pund. 
Vi hamnar åter på ca 60 miljarder svenska kronor. 
Pengar finns alltså. 
I överflöd. 
Ett överflöd som lyft Frösundsas äldreboende i Lomma till himmelska höjder. 
Hallå Anders Berngarn (M) vakna. 
Oppositionsrådet, Lisa Bäck (S) får en het lokal valfråga rakt i knäet. 
Det är en praktfull skandal som briserar-över 60 miljarder! 
FOTNOT. Källor Wikipedia, diverse hemsidor, SVT m m.

Inga kommentarer: