onsdag 20 september 2017

Beskedet som skapar panik bland Lommaborna

Beskedet fick Lommaborna gå bananas på Facebook. Det läckte ut att hela Lommas Ali som driver Frukt&Grönt skulle sparkas ut från sin lokal. 
Ali som blivit Årets Företagare är en populär person som Lommaborna tagit till sitt hjärta. 
Beskedet slog alltså ner som en bomb. 
Jag har genom åren skrivit många gånger om Ali. Han har till och med bläddrat upp sin familjs historia för mig. 
Ali har haft och har fortfarande, trots operation, allvarliga ryggproblem. En gång körde jag honom till och med in till en kiropraktor i Lund. 
Det fanns bara en sak att göra. 
Jag körde ner till Ali i butiken. 
Jag skrev om honom på bloggen den 6 september i år-se det lilla löpet till höger.. 
Det var det vanliga. 
Han väntade på besked från fastighetsägaren. 
Framtiden oviss. 
Nu bläddrade Ali upp handlingarna för mig. 
Dyster läsning.
Han har fått på sig avveckla verksamheten i lokalerna fram till den 30 september 2018. Respit på drygt ett år. 
Ali ledsen. 
Jag ledsen. 
Lommaborna på Facebook superförbannade. ”Var ska jag ta vägen. Vet du, Calle, någon som har en bra lokala för min verksamhet i Lomma?” 
Frågorna många. 
Svaren inga. 
En sak är säker. 
Ali hade förberett sig bygga om lokalerna. 
Satsa.
Modernisera hela rasket. 
Jag såg själv de framtida planerna i hans pappershög. Ali har också fått bygglov för sitt projekt. 
Då kommer dråpslaget. 
Ut från lokalen. 
Senast den 30 september 2018. 
Jag stirrade på datumet som jag ville sudda ut det med min blick. 
Stridsropet, ”Rädda Ali, ljuder över bygden. 
Fastighetsägaren har inte varit anträffbar för en kommentar.

Inga kommentarer: