lördag 26 augusti 2017

Travsport: Framtidens kuskar tävlar i Frankrike-Alva från Lomma på startlinjen

Till kvällens travtävling i Frankrike skickar Sverige Alva Haraldsson-Rockbäck från Lomma och Ronja Gingsjö från Skurup. 
Tävlingarna avgörs på förnämliga Hippodrome de la Cote d'Azur som ligger vid det smaragdblåa Medelhavet, mellan Nice och Cannes. 
Både Alva och Ronja är väl förberedda. 
De har trimmats på sin hemmabana som är Jägersro. Har den rätta mentala utrustningen. Äger vinnarskallen och talangen som krävs för få fram fler kvinnliga travkuskar i landet. Det är i dag en bristvara. 
Det finns bara två krux i sammanhanget: hästarna som ska köras lottas, ponnytypen är av Gotlandsruss, alltså en betydligt större häst än vad de är vana vid.
Den lilla bilden till höger. Alva med hästen som hon fick i lottning till det första loppet. En för henne helt okänd häst.
Tufft. Är bara förnamnet.
Det hör också till saken att Alva är mitt barnbarn. Det gör att jag som inte alls är någon hästmänniska, dras in i en sport långt bort från fotbollens arenor. 
Mer än spännande.
På grund av värmen går de båda loppen sent i kväll, lördag. Det sista så sent som kl 22.30/45. Jag önskar Alva och Ronja lycka till. 
Till mig avrundade Alva med: 
"Allt hänger på hästen jag får på lotten." 
Vi håller alla tummar och tår.

Inga kommentarer: