onsdag 12 juli 2017

BILDEXTRA: I kväll kvalar MFF mot nya 100-tals miljoner kronor

Här står jag och bollar med några miljoner. Bakgrunden är ett reportage jag gjorde för Kvällsposten för 35 år sedan. 
För sakens skull öppnade SE-banken i Malmö sitt stora och omsorgsfullt larmade kassavalv. Staplade upp miljonerna på ett litet skrangligt bord framför mig. Jag har varken förr eller senare sett så mycket pengar på en och samma gång. Kände mig för en kort stund som Joakim von Anka. 
Nog om det reportaget. 
Nu till den maffiga bilden. 
Om du multiplicerar miljonhögen du ser på bilden här ovanför 100 gånger, får du ca 450 miljoner kronor. Det är på ett ungefär vad klubben spelade hem senaste det begav sig i Champion League. 
Då blev det ett lyckat dramatiskt kval och sedan mindre lyckat gruppspel mot några av världens bästa klubblag. 
Plåstret på såret ser du alltså på bilden plus 100 gånger större. 
Förstå att kvällens CL-kval mot FK Vardar från Makedonien inför ett fullsatt Swedbank Stadion, är betydligt mer än 22 man som jagar efter en och samma boll. 
Lyckas man lika bra som förra gången. Ja, då kan klubben kamma hem en 100 gånger så stor pengahög som på bilden och lägga i sin redan välfyllda kassakistan. 
Fast då gäller det inte snubbla i kväll.
Marschen mot miljonhögen kan börjar. 

Inga kommentarer: