tisdag 27 juni 2017

Johan Gustafsson kidnappad i Afrika-Rolle vill göra om resan på MC

MC-föraren, Johan Gustafsson, blev kidnappad av al-Qaidas nordafrikanska gren i Timbuktu, Mali. Målsättningen var köra motorcykel från Sverige till Sydafrika. Det kostade honom 5 år och sju månader i oviss fångenskap. 
I går kom Gustafsson hem till Sverige som en fri man. 
Jag tänker på min kompis, Rolle af Trollhättan, som jag kallar denna äventyrliga pensionär för på bloggen. 
Genom åren har jag berättat om hans äventyr. Han har kört motorcykel i många länder i Asien. Inte minst i Himalaya. Även på Island och givetvis i Europa. I våras i Atlasbergen, Marocko. För en tid sedan körde han omkring på Åland. Rolle kan alltså köra motorcykel bättre än de flesta. 
Kolossalt resvan är han givetvis också. Jag vet att hans stora dröm är att köra motorcykel från Sverige till Sydafrika. Precis som Johan Gustafssons plan var innan al-Qaida slog till i Timbuktu. 
Rolle hävdar att han har en bättre och säkrare färdplan. Afrika är han hyfsat bevandrad i-se bilden på löpet. För några år sedan liftade (!?) han på kontinenten. Jag skrev om äventyret på bloggen. 
Det finns bara ett aber med Rolles färdväg som just nu sätter käppar i MC-hjulet för honom: krig. 
I Rolles ”säkra” färdplan råder krig i diverse länder. Jag ringde upp honom, för checka Afrika-planerna. 
”Jag spelar golf. Har nio hål kvar. Vill du prata Afrika och Gustafsson? Ringer dig i kväll.” Svarade alltså Rolle och svingade klubban. 
Mot Afrika? 
Tja, det kommer att visa sig. 
Bilden här nedanför är från en av Rolles MC-turer i Himalaya. 
Hoppas jag kan tala förstånd med honom.

Inga kommentarer: