torsdag 11 maj 2017

Varför inte kryckans Rolls Royce i vår?

Kryckor och käppar har varit mitt liv i mer än 30 år. Oftast har det varit efter omfattande operationer. Den längsta sammanhängande tiden med kryckor har varit i sju år (1986-1993, ungefär). 
En gång fick jag hoppa på ett ben i elva månader. 
Sedan ny operation och nytt hoppande, fast nu på mitt andra ben under elva månader. 
Numera använder jag efter en neurologisk skada kryckor och en promenadkäpp för min egen säkerhet skull. 
Cancern åt upp livsviktiga nervbanor. Min balans kunde alltså varit mycket bättre. 
Därför kryckkäppar, medicinsk promenadkäpp eller fram med rullatorn. I sämsta fall rullstolen. 
Nu förstår ni säkert varför jag vill göra mig vårfin. 
Andra köper shorts, en snygg vårkavaj eller blommig luftig blus. Jag köper de senaste kryckkäpparna med en vårfin lösning för själva armbågen-se lilla bilden till höger. Den går att höja eller sänka. Väldigt tryggt och säkert. 
Fjäderlätta är de också. Kryckornas Rolls Royce, helt enkelt. 
På den tiden sjukvården sorterade in under Malmöhus läns landsting, fick patienterna kryckorna gratis. 
I Region Skånes regi får patienten allt köpa sina kryckor själv. Fast käpparna eller kryckornas Rolls Royce finns naturligtvis aldrig i lagret. 
Käppen som finns i alla möjliga färgkombinationer går t o m snabbt vika samman till en massa små delar. Väldigt praktiskt. 
Se där, gott folk,  lite extra vårnytt från kryckexpert Rockbäck. Enbart på denna bloggen i hela världen.
FOTNOT. Bilden här nedanför är min privata samling. samt den nya som sticker upp.

Inga kommentarer: