måndag 1 maj 2017

Demonstration: 1 maj-plakatet vi saknar

Läser på Socialdemokraternas hemsida: 
”I år firar Socialdemokraterna första maj under parollen Svenska modellen ska utvecklas-inte avvecklas.” 
Alltså. 
Inte minsta tand i sikte, så långt mitt norra öga kan sikta. Övervägande delen av den svenska befolkningen tycker nämligen samma sak om mysteriet tänderna. 
Får du ont i en tå, längst söderut på din kropp, söker du hjälp på din Vårdcentral. Du betalar i sämsta fall någon hundring. I bästa fall av alla Gudar har du frikort. Då betalar du noll kronor. Fortsätter du norrut i din kropp, hamnar du snart bland dina tänder som sitter fastvuxna i din kropp på samma vis som din tå. 
Det är nu som de ekonomiska problemen tornar upp sig. 
En vanlig enkel undersökning av tandgarnityret kostar mellan 1000-2000 kronor. En rotfyllning går loss på ca 3-4000 kronor, om inte mer.
 Glöm frikort. 
Du ska straffas ekonomiskt för du har gaddar i truten, precis som du slipper straffas för du har tår på foten. 
Politikerna får dimmig blick, när du tar upp frågan om samma förmåner för dina tänder som kroppen i övrigt. 
Våra tänder räknas inte in som sjukvård. 
Däremot om du får cancer i munhålan. 
Då jävlar blir du godkänd direkt. 
Därför kör jag ut mitt 1 maj-plakat i dag. 
Jag vet att så många fler läser mitt plakat, än alla de plakat som socialdemokraterna kånkar omkring på denna förtjusande soliga dag. 
Inte minst i Lomma. 
Den Svenska modellen borde även haft plats för våra svenska gaddar som avvecklas med åldern-i bästa fall.

Inga kommentarer: