torsdag 13 april 2017

”Jag står för Lommas största påskfiasko”

Här står jag och gör Lommas största påskfiasko som alltså blev pannkaka av allt samman. 
Det är annandag påsk 2011. 
Jag har anlitats som auktionsförrättare under Lomma Event:s Påskvandring på Hans Hanssons gård i Lomma. Uppdraget var att auktionera ut en graffitibil som konsteleverna från Östra Grevie Folkhögskola skapat i regnbågens alla färger(nåja). 
En Honda Civic från 1991, fyra ägare (proveniensen) och rullat 18 166 mil. 
Det var också lika många mil från TV:s Antikrundans sevärdheter med Anne Lundberg: det behövdes nya däck, hål på avgasröret med flera defekter. 
En gång en pigg rishög, men nu också utrustad med körförbud. Lomma Event lovade fixa till problemen åt en eventuell köpare. 
Själv förberedde jag mig inför min debut som auktionsförrättare på alla tänkbara vis. Uppdraget att ropa ut en skrotbil till försäljning krävde onekligen sin man. 
Så kom då den stora dagen. 
Jag ställde upp mig på Hans Hansson gård med en vacker handsnidad käpp, köpt i polska Kraków för en 50-lapp. 
Den fick duga som auktionsklubba. 
På Hans Hanssons gård fick jag och den färgglada skrotbilen stå både länge och väl. Alldeles ensamma skulle det till slut visa sig. 
Lommaborna visade inte det minsta intresse av ropa in en skrotbil. 
Ingen spekulant kom. 
Ja, det kom ingen alls. 
Tomt. 
På  folk.
Jag hade skapat Lommas största påskfiasko någonsin. Ett rekord jag har än i denna dag. I strålande solsken. Det är jag stolt över. 
Faktiskt. 
Hur galet som helst. 
Jag kände mig blåst på ett kul sätt. Tack Jöran Lindkvist, arrangören som bad mig ställa upp. Gratis. 
Dessutom. 
Fick jag ett tack? 
Det blev i alla fall en kul story på bloggen-både påsken 2011 och i dag, skärtorsdagen anno 2017. 
Trevlig påsk, för övrigt.

Inga kommentarer: