måndag 3 april 2017

En vanlig måndag med en italienska

Det är sällan något märkvärdigt inträffar för en vanlig människa just på en måndag. 
Eftersom jag är en vanlig människa, så förväntar jag mig inte att det ska inträffa något märkvärdigt just på en måndag. 
Om det trots allt skulle hända mig något märkvärdigt på veckans första dag, blir det en förtjusande förvirring i min ålder. 
Jag träffades av en italienska. 
Mitt i planeten. 
Det är det som måndagarna bör vara till för: en italienska. 
Jag körde Västkustvägen ut mot Lomma. Passerade Spillepengen. 
I min barndom kallades soptippen, Sjölunda, och stank apa över staden när vinden låg fel. Då slogs jag knockout av italienskan, Gianna Nannini. 
Hennes hesa sexiga röst strömmade ut från bilradion med, I maschi. En internationell hit som hon skrev för 30 år sedan. 
Vilken röst! 
Vilken låt! 
Jag höll på köra rakt in i Spillepengen. 
Då kör Danny Stråhed om mig. 
Denna oerhört populära skånska musiker. 
Det står Stråheds på bilen. 
Först en makalös italienska, sedan på det bli omkörd av Danny Stråhed. 
En måndag!? 
Kan det inte bli måndag hela veckan lång? 
När jag kom hem lyssnade jag på italienskan på Youtube. Mumma, som dom säger i sketchen 1 kg mjöl. 
Googlade fram Stråheds och fann att det var ett företag inom byggnadssektorn. Danny Stråhed körde nog någon annanstans.
Snacka om att bli blåst.
Fast jag fick i alla fall italienskan. 

Inga kommentarer: