söndag 9 april 2017

Efter terrordådet i Stockholm-samling kring svenska flaggan

Facebook lägger in den svenska flaggan i din profilbild. Om du vill det-se lilla bilden på mig från Facebook. 
Enormt många väljer få inlagt flaggan för att visa sitt deltagande i sorgen, efter det fruktansvärda terrordådet i Stockholm. 
Den svenska flaggan har efter all bedrövelse blivit en framträdande symbolhandling. 
Jag tycker det är mycket fint. 
Det är bara trist att människor måste bli dödade och skadade innan flaggans tyngd markeras. 
Det är inte alls länge sedan som Sveriges flagga enbart sågs som en hyllning till rasismen i landet. 
Det gjorde mig ont. Några idioter svärtade ner vår flagga. 
Jag har sedan barnsben varit väldigt intresserad av alla länders flaggor. 
Vi barn hade ofta tävlingar i ett kunna olika länders flaggvarianter. 
Jag var rätt bra på det. 
En annan gång gick det snett för Islands flagga i Lomma hamn. Någon stal den 2009. Från flaggstången. 
Jag skrev om det på bloggen. 
Senare skulle min lumparkompis rätta mig. Det var nämligen Finlands flagga som stals. Jag trasslade tydligen in mig i flaggspelet. 
Tablå.

Inga kommentarer: