onsdag 8 mars 2017

Lommakonstverk blev ”gravplats” för kärlekspar

För många år sedan fann jag blommor och bilder vid foten vid en av de fyra diabaspelarna-se pilen på bilden, här ovanför. 
Konstverket är ett känt landmärke på kullen i Lomma hamn. Det var välordnat som en gravplats. 
Jag gick här nästan dagligen i samband med mina rundor med vår lilla vovve. Aldrig tidigare hade jag sett döden få plats här uppe. 
Jag stod en bra stund och tänkte på vad som hänt. 
En sak är då säkert. 
Det var mycket älskade personer. 
Saknaden hade förvandlat platsen till en minneslund. 
Åren gick. 
En dag fick jag berättelsen. 
Ett mycket ungt kärlekspar, valde självmord som en sista utväg för att få vara tillsammans i evigheten. 
En modern och annorlunda variant av William Shakespeares drama, Romeo och Julia. Numera är de begravda på kyrkogården. 
Varför döden?
De hade hela livet framför sig.

Inga kommentarer: