söndag 12 februari 2017

Björn Ranelid borde vara viking-Malmöpark uppkallad efter sig

Dokumentären om Björn Ranelid i torsdags, har redan retat upp folk. 
I gårdagens Melodifestival från Malmö jämfördes han med Donald Trump i en sång av programledartrion. 
Texten genomusel. Tarvligt personangrepp på Björn.
Skäms.
Björn skryt om sin egen förträfflighet under en hel timme, blev tydligen för mycket. Jag har inga problem med det. 
Jag känner Björn. 
Han har kopierat mycket genom sin storebror Håkan som är konstnär och en förträfflig personlighet. Björn borde bjudit honom ett utrymme i dokumentären. 
Nej, vad jag reagerade mot var att Björn ansåg han borde få vår barndoms Atleparken på Ellstorp i Malmö, uppkallad efter sig. 
Jag ställde frågan till, Sven Rosborn, arkeolog, varit chef för Malmö stadsmuseum, startade vikingabyn, Foteviken, samt tusen andra historiska upptåg. 
En mycket påläst och bildad person. Några år yngre än mig och uppväxt på Ellstorp som Ranelid och jag. 
”Jag tror att det bara var ett hugskott från hans sida. Atleparken har ju fått sitt namn pga att alla bostadsrättsföreningarna i Ellstorp fick vikingatida asanamn. Den där jag bodde hette t.ex. Midgård”, berättar han för mig och menar att myndigheterna svårligen skulle godkänna Björn Ranelids park. 
Dessutom heter en av bostadsrättsföreningarna Atle, skjuter jag in. 
Det enda som talar för Ranelid är hans förnamn. 
Björn är känt sedan vikingatiden. Ett vanligt förnamn inom Munsöätten, den dynasti som regerade över Birka och Svitjod på 800-talet. 
Någonstans ligger Björn Ranelid kanske ändå rätt på det. 
Fast kanske inte som han tänkt sig. 
Jag avrundar med en bild från Storgården på Ellstorp från 1956. Det är Sven Rosborn som bjuder på skridskobilden. Jag renoverade försiktigt. 
Möjligen fanns även Björn Ranelid med, men inte på bilden.

Inga kommentarer: