söndag 15 januari 2017

På Spårets Fredrik Lindström sågar Kjell Kraghe-jag blir sur

Ni såg det säkert i fredags. Pösmunken, Fredrik Lindström, sågade rejält Strömstads nöjeskung, Kjell Kraghe, längst fotknölarna i På Spåret. 
Visst, jag håller med om att skivomslaget till, Vind i seglen, inte är någon höjdare. Tänk då att omslaget kom ut många år före Internet med photoshop kom till. Tekniken på den tiden var inte mycket bättre än vad det nu blev. 
Nej, det som gjorde mig sur var att Lindström raljerade över Kjells efternamn, Kraghe. Man fick intrycket av att det var minst lika fult som skivomslaget. Där passerade pösmunken Lindström en ömtålig gräns. 
Jag lärde känna, Kjell Kraghe, 1969. På den tiden var han järnhandelsbiträde i Strömstad. Under 1970-talet skrev han flera lokalrevyer i hemstaden, texter åt både Kar de Mumma-revyn på Folkan och till Hagges revy i Göteborg samt Bosse Larsson i Nygammalt. Det blev också radioprogram och mycket annat från Kraghes penna. 
Kjell fick också stor framgång med, Ålefeskarens vals. Vi hade på den tiden många givande samtal. Senast jag pratade med Kjell Kraghe är för några år sedan. 
I dag är han 78 år och vårdar ömt sin hälsa i stället för pennan. Han har blivit Strömstad trogen. Trots många försök gjordes, för få honom flytta till Stockholm, på den tiden det begav sig.
Fy på dig, Fredrik Lindström. Du hade faktiskt ingen aning om vem Kjell Kraghe var och är. Förresten finns det mängder med fula skivomslag på nätet. Det är bara till att googla.

Inga kommentarer: