onsdag 18 januari 2017

När kommer filmen om Johnny Bode?

Ja, när kommer filmen om den underbart galne, Johnny Bode (1912-1983)?
Mannen som komponerade otaliga populära örhängen. Skrev en succéartad operett i Wien, Liebe in Tirol. Skicklig pianist. Ägde själv en ljus och fin röst. Fast mest känd som storbedragare, makalös skojare och så då, Bordellmammans visor. 
En klassiker i dag. 
Historierna om Bode är så många och otroliga att de ryms inom två bokpärmar. Arvikajournalisten, Ingmar Norlèn, skrev två böcker om Bodes bravader. En underbart rolig läsning. 
Märkligt att ingen gjort film om denna osannolika människa inom den svenska nöjesindustrin. Innan, Ingmar Norlèn, dog för snart tre år sedan, avslöjade han för mig de hemliga planerna på en film om Johnny Bode. Jag lovade att inte skriva om filmplanerna. 
I och med att Ingmar Norlén numera gått till de sälla jaktmarkerna, anser jag mig befriad från det löftet. 
Därför kan jag för första gången berätta om att filmplanerna. 
Ingemar Norlèn kunde det mesta om Johnny Bode (fullärd blir ingen). 
Han berättade för mig, att han kontaktats av Felix Herngren. De träffades och spånade på en film om Bodes liv som kunde bli hur rolig som helst. 
Då dyker hundraåringen som hoppade ut genom ett fönster upp i Felix Herngrens liv. 
Resten är historia. 
Filmen om Johnny Bode lades i malpåsen. 
Någon borde ta itu med den malpåsen. 
Min son Johan ger mig förslaget om vem som ska spela Johnny Bode. 
Henrik Dorsin. 
Klockrent. 
Den filmen rätt gjord är en given succé. 
Bilden här nedanför, Ingmar Norlén, med sina två böcker om Bode. Material om galenpannan finns det alltså gott om. 
FOTNOT. Läs mera här. Mona Sahlin Johnny Bode-priset.

Inga kommentarer: