tisdag 17 januari 2017

Miss Vietnam klev in i mitt vardagsrum

Förlåt en yngling. Den moderna tekniken gör mig knäsvag. 
En stackars sate som jag, som fanns till långt innan TV-apparaterna erövrade Sverige, blir rörig i huvudet som redan är rörigt av: appar, knappar, gilla, twitter, bloggar, hemsidor och så hela världens lilla kelgris med över 3 miljarder medlemmar. 
Facebook.
Facebook är ständigt under utveckling. En jättelik kommunikationsplats mellan människor i hela världen. 
Detta KAN vara det senaste. Säker är jag inte alls. (texten fortsätter efter bilden)
Häromdagen fick jag plötsligt upp den här världskartan på Facebook. Mängder med små blå prickar på. 
Jag stirrade förhäxat. Hade Facebook fått blåa hunden? 
Jag satte markören på en blå punkt borta i Asien. Upp poppade genast, Huong Pham, 25 år, från Ho Chi Minh-staden (tidigare Saigon). 
Denna vackra kvinna satt mest och tittade på mig. 
Jag stirrade förvånat tillbaka. 
Fröken Pham började prata. 
Vietnamesiska. 
Jag förstod noll. 
Plötsligt började hon sjunga: 
”Happy birthday to you, happy birthday to you...” 
Jag bugade och tackade. 
Även om födelsedagssången kom åtta månader för tidigt. 
Huong Pham blev miss Vietnam 2015, upptäckte jag snart.
Jag borde sjunga något tillbaka. Nu satt jag stum av förvåning. 
Jag hade hamnat på Facebooks livevideo. 
Helt fantastiskt. 
Plötsligt fick jag inte bara fröken Pham i mitt vardagsrum, utan hela världen. 
Denna skönhet vinkade till mig. 
Jag vinkade tillbaka. 
Ja, vad gör man? 
Sätter markören på nästa blåa punkt.

Inga kommentarer: