onsdag 4 januari 2017

Krigshjälte bortglömd: Skjuten i huvudet-nickade bort kulan!

Såg ni dokumentären, ”Välkomna till Järbo State” i går på TV? Blev ni förundrade över människorna som var med i programmet? Finns verkligen detta samhälle i Sverige 2017? Med så äkta personligheter? 
Jo, det finns det som tur är. 
Jag har nämligen träffat många av dessa i Järbo, Dalsland, med milsvida skogar.
Gubbarna med de amerikanska bilarna har till och med lappat samman min egen bil. 
Den gången berättade de stolt för mig, att de till och med varit i Elvis Presleys Graceland, Memphis, USA. Det har jag med. Så vi fann varandra ögonblickligen. 
Sedan har vi då Ture (lilla bilden till höger) som sköt två älgar med ETT skott. Bara i Dalsland, mina vänner, bara i Dalsland. 
Det märkliga med den, minst sagt, framgångsrika älgjakten, är att Ture sköt älgarna en bit bort från där krigshjälten, Carl von Döbeln, bodde i kaptensgården, Önne, åren 1793-1805. Tyvärr glömdes slagfältens Zlatan bort i programmet. 
I slaget vid finska Porrassalmi träffades von Döbeln av ett muskötskott i pannan. Kulan trängde aldrig in pannan utan studsade ut igen. Vår krigshjälte, kan man säga, om man vill, och det vill man, NICKADE bort kulan. 
Jag tror inte ens Zlatan hade klarat av den bedriften. 
Visserligen fick man öppna en bit av kraniet och plocka bort lite benbitar. Efter det hade von Döbeln alltid en bandana runt huvudet-se översta bilden. 
Om allt detta och mer därtill fick vi inget veta om i dokumentären. 
Synd. 
Fast det räckte en god stund med en äkta varuautomat som jag själv handlat från. 
För inte tala om det jättelika rosa slagskeppet som jag också klappat på. 
Suck. 
Jag saknar er, gubbar.
Ja, även den frodiga kvinnan som öppnade midsommarfesten med att dra i sig en stor sup. 

Inga kommentarer: