måndag 30 januari 2017

Jag en jävla fuckad svensk

Här sitter jag. En vanligt fuckad svensk. 
På min mammas sida fyllde driftiga hantverkare Dalarna med Moraklockor. Det är för mer än 170 år sedan. Fanns ledig tid över, höggs timmerkojor, så folk hade någonstans att bo i under de kalla och snöiga vintrarna. 
Det vandrade också in finnar som bildade finnskogar, lite här och var. Mest i Värmland. Vilda men duktiga huggare. 
Till bruken i Uppland kom valloner redan på 1700-talet. Invandrare från Belgien för lära upp konsten med att hantera masugnar. 
På min pappas sida grundlade släkten ett framgångsrikt jordbruk över hela Halland. Ja, men ändå.
Kvinnorna började i regel som pigor på andra gårdar. Blev med barn med drängar och storbönder och spred så släktens kreativitet inom jordbruksnäringen även över till Amerika. Fast det här var för 130-150 år sedan. 
Under en längre tidsperiod på 1800-talet invandrade tyska tegelbruksarbetare till Lomma. De lärde upp den svenske bondlurkan hur man gjorde Sveriges bästa tegel. 
I Lomma. 
Numera har vi Amerikas nye president, Donald Trump. 
En gång i tiden som tysk sperma i pappan Freds pung hemma i sin tyska by, Kallstadt. Själv hävdade Donald för mer än tre år sedan att han var kommen ur en svensk sperma. Härstammade från Karlstad i Värmland du sköna. 
Det var lögn. 
Möjligen en alternativ sanning, vem fan vet. 
Det är en tysk spermie som skapat talet om fake-news. 
Glöm inte det. 
I dag har vi söndertrasiga muslimer av krigets helvete som kommit till Sverige. Väldigt många är kreativa inom handels-och restaurangnäringen samt sjukvården. De skulle säkert kunna hyvla Moraklockor om det skulle bli på modet igen. 
En sak är då säkert. 
Muslimerna ringer inte på min dörr och vill frälsa mig som Jehovas Vittne.
Det kan också vara jävligt gråa trista kostymer från USA som viftar med Mormonernas bok i ansiktet på mig.
I natt drömde jag om att jag stod på Gustav Adolfs Torg i Malmö och skänkte bort herrkalsonger från Dressman till frusna svenska mäns rövar. 
Det gick så där. 
Polisen kom och körde bort mig och kalsongerna. Trosor från Hennes och Mauritz till damernas frusna svenska rövar vågade jag mig inte på. Då hade jag väl blivit dömt för förargelseväckande beteende. Snusk på allmän plats. 
Ja, det var detta som jag vaknade med i huvudet klockan fyra i morse. Jag gick upp och skrev av mig. Det kändes befriande. 
Moraklockan som ger så mycket inspiration började plötsligt ticka. Den kunde ha tillverkats av min morfarsfarfar i Malungtrakten ca 1840. 
En jävligt fuckad svensk klocka. 
Larsson hette han som hyvlade bäst. 
Om det nu har någon betydelse. 
Larsson. 
Svenskt så det förslår. 
Förresten hette min mor också Carlsson, Nilsson och Svensson.
Något mer? 

Inga kommentarer: