torsdag 22 december 2016

Julmarknadsterrorn i Berlin-jag var på plats rätt tid

Det tog sin tid innan jag fattade vidden av attentatet i Berlin. Inte så konstigt. Jag hade för några år sedan varit på samma julmarknad vid Gedächtniskirche i Berlin: en skenande långtradare tog 12 människoliv samt skadade 48, många med svåra skador. 
En galnings verk. 
På min löpsedel ser ni överst bilden av långtradaren. Bilden i mitten krossade marknadsstånd. En vält julgran med stjärnan i topp. Bilden längst ner på löpsedeln tog jag vid mitt besök. Allt var då inbäddat i julefrid. 
Där ser ni också en rad med hela marknadsstånd samt julgranarna står ståtliga med stjärnan i topp. I bakgrunden delar av Gedächtniskirche som då fick sina krigsskador renoverade för 40 miljoner. 
Området har nämligen tidigare drabbats av terror. 
Bombterror 1943. 
Under andra världskriget bombade de allierade Gedächtniskirche i Berlin till en ruin samt kvarteren runt omkring till smulor. 
Hur många som dog den gången, är det ingen som vet. 
Det gäller vara på rätt plats i rätt tid. Det förstår jag mer än väl nu. Jag har för vana att vara det. 
Ännu så länge.

Inga kommentarer: