söndag 11 december 2016

Julens första nötknäppare: Finns ordet tjoddrig?

Jag har en nöt att knäcka. Redan före lucia kommer med tända ljus. 
Ordet, ”tjoddrig”, har jag hört sedan jag var barn. Det sägs ofta om gamla människor som blir röriga i både gång, tanke samt i viss mån handling, typ spilla och drälla. Osäker på stavningen, är jag också. 
Själv börjar jag också bli gammal. Känner mig faktiskt tjoddrig allt som oftast i både ord och handling. 
Tror t o m någon i familjen sagt: ”Pappa börjar bli tjoddrig.” 
Jag började titta närmare på ordet. 
Googlade. 
Google ville göra om ordet till tjoddig. Det spelade ingen roll. För det blev tjodder av allt samman. 
Inte ens Svenska Akademiens ordlista kunde ge mig en ledtråd. Ordet fanns inte ens med. Fast min upplaga är naturligtvis ålderstigen. 
Från 1987. 
Jag skrev till slut in ordet som ett nyord till Språktidningen. 
Där sitter jag fast just nu. 
Inte ens Googles bilder kunde hjälpa mig. Endast nedanstående bilder, bjöds jag på.
Det var allt. 
Jag har lagt in bilden på löpsedeln som ett rop på hjälp. Hoppas det finns en skarp hjärna bland mina läsare. 
Välkommen med lösningen. 
Julens första nöt måste knäckas.
Helst med en klassisk nötknäppare. 

1 kommentar:

Unknown sa...

Är från Halmstad och har hört det du beskriver fast "tjoddig". Kanske är dialektalt?