tisdag 6 december 2016

Handbolls-EM: Mitt hjärta klappar extra för två lirare från Uddevalla

Hittade det här gamla vykortet från Kungstorget i Uddevalla. För mig var det självklart lägga in landslagsstjärnorna, Jenny Alm och Johanna Bundsen i bilden. 
Historien är som kung Karl X Gustav som står staty i kanten av torget. 
I slutet av 1970-talet exploderade handbollen i Uddevalla med klubben Kroppskultur. Laget hade både utmärkta ledare och väldigt talangfulla spelare. 
Herrlaget, vill säga. 
Något damlag fanns inte. 
Marschen mot absoluta eliten gick spikrak. 
Det fanns bara ett stort problem: i Uddevalla fanns ingen handbollsarena som höll måttet. Hemmamatcherna fick spelas i Trollhättan, tre mil bort. 
Intresset i staden kokade. 
Politikerna varken såg eller fattade grejen. 
Då drog jag igång ett jippo på Kungstorget. 
Det avslutades med att jag kastade en handboll till den ledande politikern i Uddevalla. Med uppmaningen: 
”Nu har du bollen. Bygg en handbollsarena.” 
Människomassan jublade. 
Samtidigt sa jag till de duktiga ledarna i klubben, att starta ett damlag i handboll. Jag blev utskrattad: 
”Damlag? Löjligt.” 
Sedan föll polletten ner. 
Uddevalla fick sin handbollsarena. 
Uddevalla fick sitt damlag. 
I dag är Kroppskulturs damlag ett av landets bästa (nåja). Herrlaget trampar vatten. 
Därför känner jag extra för Uddevallatjejerna, Jenny Alm, 27, och målvakten Johanna Bundsen, 25, inför kvällens match mot Slovenien. 
Kanske det gjorde susen att jag blev utskrattad för snart 40 år sedan? 
Annars kanske varken Jenny eller Johanna hade spelat handboll i dag? 
Vem vet. 
Dagens match mot Slovenien vinner Sverige. 
Tack vara Johanna och Jenny från Uddevalla. 
Och hur slutade det? Flera timmar senare. 
Slovenien slog Sverige med 25-23. Johanna Bundsen fick inte spela alls. Jenny Alm kom inte igång. 
Jag hade i alla fall ett rätt. 
Nämligen.
Mitt hjärta klappar fortfarande för Bundsen och Alm. Det kommer en ny match mot Serbien på torsdag. 
Då.

Inga kommentarer: