måndag 31 oktober 2016

Påvespaning i Malmö

När 500 journalister flockades ute vid Malmö Airport (Sturups flygplats), för ta emot Påven, gjorde jag tvärtom. 
Jag hade en behandling på SUS i Malmö, en bit från Swedbank Stadion. 
Nära och bra.
Jag valde alltså kolla in om säkerhetsarbetet kommit igång inför tisdagens katolska morgonmässa med Påven på just Swedbank Stadion. 
Det hade det. 
Jag kom inte längre än till parkeringshuset, granne med Stadion. Sedan var det stopp. Förvånansvärt långt nog: poliser, betongfundament och ett som vi kan kalla det, Påvetält. 
Den här typen av märkliga tält fanns lite varstans runt arenan. Möjligen för dölja insatsstyrkor, utrustning och kaffekokaren till frusna poliser. 
Vad vet jag? 
Alla övriga infarter var också avspärrade. Ett dygn innan påven anländer till MFF:s hemmaborg, jobbades det också febrilt vid en och annan infart. 
Säkerheten är alltså högst påtaglig. 
Min Påvespaning i Malmö, kändes rätt lyckat. Jag fick ensam tillsammans med hustrun känna fläkten från den Heliga Stolen i Vatikanstaten, Rom. 
Saliga äro de fridsamma, ty de skola kallas Guds barn, tänkte jag och körde hem till Lomma, för kaffe med dopp.
Domkyrkan i Lund i alla ära, men...här ett bildsvep från friden kring Swedbank Stadion, 24 timmar före Påvens unika besök på MFF:s hemmaborg.

Inga kommentarer: