torsdag 13 oktober 2016

Mitt i soppan: Bob Dylan Nobelpriset ochTherese Johaug fast för doping

Åt en fisk-och skaldjurssoppa till lunchen. Den var mycket god. Precis som det goda livet som pågick runt omkring mig. 
Det var en perfekt stund. Nästan som en stilla andakt inför Påvens kommande besök i Lund. Snart nog skulle den goda stunden raseras. 
Nobelpriset i litteratur gick till Bob Dylan. Därmed blåstes alla uppblåsta kulturredaktioner i landet all världens väg. 
Det blev ingen från Namibia som skrivit obegripligt om Sargassohavet. Svenska Akademien fick världen att stanna för en stund. 
Bob Dylan? 
Jag saknade plötsligt Sargassohavet. 
Soppan var knappt uppäten när nästa smäll landade i soppan. 
Norska skiddrottningen, Therese Johaug, fast för doping. Hela Norge grät, fast mest grät Therese Johaug. 
Skidvärlden i gungning. Rullade runt som den sista laxbiten i soppan. Jag tittade upp och funderade över var det goda livet tog väg. 
Då kommer nästa knockout: prinsessan Christina sjuk i blodcancer. 
Jag reste mig upp. Tog på mig den otympliga vinterrocken som gjorde premiär inför vintern. Precis då kryddades våra liv av uppgiften om att Thailands kung, 88-årige Bhumibol Adulyadej, Rama IX, gått till de sälla jaktmarkerna.
I TV svarade statsminister Stefan Löfven på Jimmie Åkessons fråga: varför kallar du oss för nazister?
Tala om soppa till det.
Jag skyndade mig iväg.
Fast som sagt vad. 
Soppan smakade utmärkt.

Inga kommentarer: