måndag 10 oktober 2016

Två män skjutna i Malmö-vi var en kula bort

Vågar man åka in till Malmö utan skottsäker bil? 
Tanken har funnits där. 
Inte på allvar utan mer som ett dåligt skämt. 
I dag var jag och kompis Rolf en kula bort från en man som blev nedskjuten på Hermodsdal. När larmet kom kl 11.25 till polisen i dag på förmiddagen, snurrade vi runt i kvarteren. 
Rolf ville visa mig en sida av staden som inte fanns när vi för 60 år sedan växte upp i Malmö. Det blev mycket falafelstånd och ruffiga lokaler med däckverksamhet. 
När jag kom hem kunde jag läsa på Kvällsposten webbsida: en man blivit skjuten på Hermodsdal i Malmö.
En stund senare handlar det plötsligt om två män som blivit skjutna.
Det var vid samma tid som vi körde omkring i området. 
Utan skottsäker bil. 
Naturligtvis. 
Vi varken såg eller hörde någonting. Det känns ändå kusligt, på ett sätt som inte går och ta på. Det kändes alldeles för nära. 
Det kanske inte är något skämt, att det krävs en skottsäker bil i Malmö? 
FOTNOT. Ettan på kartan Hermodsdals-området, där mannen blev nedskjuten, enligt Sydsvenskan. Alldeles till vänster om inlägget (min illustration) från Kvällsposten vid krysset som jag satt dit, körde vi. På ett ungefär.

Inga kommentarer: