fredag 21 oktober 2016

Klassisk Lommabutik lägger ner

Anna-på bilden-som drivit sin ögonsten i 25 år är ledsen. Jag känner sorg. Ja, alla Lommabor som varit med är gråtfärdiga över Doris sista resa. 
Anna slår igen butiken Doris vid årsskiftet. 
”Det gick inte längre. Mina gamla kunder dör undan eller hamnar på hemmet. Många handlar numera också på Internet. Jag kan inte jobba gratis längre", berättar en sorgsen Anna för mig. Det var ju inte så här det skulle sluta. 
Därmed förlorar Lomma en legendarisk butik med damkonfektion. 
Därmed förlorar Lomma också sin sista butik som säljer kläder. 
Sorg. 
I Lomma öppnas endast matställen, mäklare, träningspalats och glänsande banklokaler. Jag och Anna känner stort vemod över denna utveckling. 
Vill du köpa leksaker, skor eller kläder får du köra till ett köpcentrum. Efter årsskiftet kan damerna inte ens köpa sig en vinterkappa i Lomma. 
Doris finns inte längre 2017. 
Skylten nedtagen. 
Det känns som affärslivet i Lomma går åt motsatt håll. Det vanliga människor suktar efter finns inte i byn. 
Doris sist ut. 
Stor sorg. 
Tack och adjö, Anna.

Inga kommentarer: