onsdag 14 september 2016

Hörselskydd nästa MFF match-stor risk för hörselskador

Nej, detta är inget skämt, utan blodigt allvar. 
När MFF spelade hemma mot IFK Göteborg i måndags mättes publikjublet upp till 127 decibel. Markus Rosenberg satte 2-1 och Stadion exploderade. 
Jag var där. 
Dunkade kryckan mot läktarens cementgolv och skrek mig hes och lomhörd i två dagar. Ljudnivån allsvensk rekord, 127 decibel. 
Det kan inte ha varit nyttigt, slog det mig. 
Så grävde jag lite på nätet och fann följande varnande text: Karolinska Universitetssjukhuset skriver: 
Socialstyrelsen har lämnat rekommendationer för ljudnivån i lokaler där det spelas musik. Ljudnivån bör inte överskrida 100 dBA. Det hjälper att vara försiktig. Örat tål en viss mängd ljudenergi. Hög ljudnivå under lång tid eller mycket hög nivå under kort tid kan skada känselhåren i örats sinnesceller och ge hörselnedsättning och tinnitus. Kortvariga ljud över 115 dBA kan ge bestående skada. Om örat utsätts för höga ljudnivåer bör de få vila efteråt. Använd alltid hörselskydd!  På Swedbank Stadion är vi på väg med 140 decibel. 
Ljudnivå som en vrålande jetmotor. 
Sprängs ljudvallen mot Elfsborg hemma den 22 september? 
Jag kommer i vart fall ha öronproppar. 
Hörselskydd hör bebisar till. 
Ja, så jävla korkad är man.

Inga kommentarer: