onsdag 24 augusti 2016

Undersökande journalistik på sitt vis-Ingvar Carlssons släkttavla

Såg ni första delen av dokumentären om f d statsminister, Ingvar Carlsson, i förra veckan? 
Folkhemspojken. 
Ett vänligt porträtt om en vänlig man som kunde vara vass när det brann i de politiska knutarna.
Ingvar Carlsson är nämligen i grund och botten en mycket vänlig person. 
Jag vet. 
För över 25 år sedan gjorde jag en släktforskning i den Carlssonska släkten. Ingvar Carlssons var helt med på noterna. Det var nödvändigt. 
Ett sådant här projekt kräver ständiga och väldigt nära kontakter. Jag hade en s k direktlinje till landets statsminister. 
Tämligen unikt i dagens journalistvärld kontra makthavare. 
Det var då jag kom landets statsminister riktigt nära. 
Trots att jag plågade honom med ständiga kontrollfrågor, var han alltid en mycket bemötande och vänlig person. 
Jag minns när jag sedan överlämnade släkttavlan till honom och hans bror uppe på Rosenbad. Ingvar Carlsson var lycklig som ett barn. 
Precis som han sa i TV-dokumentären, så fann jag inga skandaler i den Carlssonska släkten. Det var mest rediga bönder i Kinnarumma utanför Borås. Då grävde jag mig ändå ner till 1600-talet. 
I kväll sänds andra delen i SVT. 
Gissa om jag sitter klistrad. 
FOTNOT. På översta bilden står jag och håller upp Ingvar Carlssons släkttavla. Jag behöll givetvis en kopia.

Inga kommentarer: