måndag 22 augusti 2016

Lommatjejen Maja överlevde bröstcancer-skrev en ABC-bok för barn

Det är sådan här skaparkraft jag gillar. Ja, jag blir nästan på tårögd. 
Lommatjejen, Maja Lindberg, drabbades av bröstcancer för över ett år sedan. 
Det vet alla som fått detta hemska besked, vad det innebär av smärtsamma tankar som tumlar runt i ens trasiga kropp. 
Om familjen. 
Om nära och kära. 
Om själva livet. 
Ett tomt hål uppstår. 
För Majas del innebar det en tung behandling i kampen mot cancern. 
Normalt är Maja en mycket duktig illustratör. Det fick hon lägga på is. 
”För att fördriva de dagar jag kände mig bra satte jag igång med bokprojektet. Något måste jag göra för att skingra tankarna,” berättar Maja för mig. 
Skaparkraften tog vid. Cancern besegrades sakta men säkert. Psykologiskt vann Maja en stor seger. 
Lilla Bokstavsboken är nu klar och släpps den 1 september. 
”Den 3 september mellan kl. 12-14 sitter jag på biblioteket i Lomma och signerar mina böcker. Boken är för barn mellan 3-6 år," fortsätter Maja. 
Det blev alltså till slut en ABC-bok för barn. Alfabetet slog ut cancern. Det låter som en saga, men är faktiskt sant.
Maja, du har min största respekt. 
FOTNOT: Vi som var med minns också Lennart Hylands berömda ABC-bok i Hylands Hörna för ca 50 år sedan.

Inga kommentarer: