måndag 1 augusti 2016

Galenskap i luren: Telebolag döpte om mig till Wolfgang

I dag kände jag mig dum som en kossa. Telekommunikationsbolaget, Glocalnet, som ingår i Telenor, döpte om mig till det slagkraftiga tyska namnet, Wolfgang. 
Det började med min fasta telefoni som lagt av. Efter mycket om och men så lyckades jag i söndags komma fram till Glocalnet. En felanmälan gjordes. 
”Det fixar vi,” fick jag hurtigt till svar. 
Sedan började ett märkligt spel. 
Det dök upp flera sms från bolaget till Wolfgang, av alla namn: din felanmälan kommer nu att behandlas. 
Wolfgang? 
Jag heter inte Wolfgang. 
Efter mycket om och men fick jag ny kontakt i dag med telebolaget. Jag ville bara klaga över att mitt dopnamn icke var Wolfgang. 
Ursäkta och koll och ännu mera koll. Jo, det stod Wolfgang som mitt namn. Fast på ett annat nummer, än det som är ditt nummer som står på Wolfgang, fast ändå inte är Wolfgang, för Wolfgang står på numret du precis sa du har, men inte den Wolfgang. 
Nu började jag på allvar känna mig dum som en kossa. 
Men-nytt försökt-jag heter inte Wolfgang. Har aldrig någonsin hetat Wolfgang. Hör ni inte människa! Började få höjt röstläge. 
Wolfgang kanske är någon annan, fick jag till svar, för heter inte du Wolfgang måste det vara någon annan Wolfgang som står på ditt nummer som inte är Wolfgangs nummer, men kan faktiskt vara Wolfgangs ändå. 
Jag svarade att kanske man kunde skicka Wolfgang till ett varmare ställe. Jodå, det lät gångbart, men vet du vad? 
Nä. 
Jag skickar över dig till vår supportertjänst så fixar dom det i stället. Testa först med att koppla ur modemet. 
Nej, svarade då Wolfgang, skicka mig till er supporttjänst. 
Jag tror jag får begära namnändring. 
Wolfgang? 
Man kan bli tokig för mindre.

Inga kommentarer: