måndag 25 juli 2016

Solen ett helvete för 100 000-tals svenskar

De flesta svenskar som lider av eksem i någon form, borde sitta som gubben på löpsedeln: väl påpälsade med hatt under ett parasoll. 
Det är naturligtvis ingen enkel sak i den svenska högsommaren med solen i högform. 
Statistiken på området är osäker. 
Ungefär 1 miljon svenskar lider av eksem, av en eller annan form. Några hundratusen så illa att de borde undvika solen helt. 
För dessa stackars satar gäller gräddvit som en engelsman. 
Själv har jag varit en soldyrkare under hela mitt liv. Jag har snabbt förvandlats till en vacker gräddkola. 
Det tog slut för över tio år sedan. 
Jag opererades för hudcancer. Visserligen ofarlig, men ändå. Tappade lusten för både solen och badet (fuskade med solen). 
Numera brottas jag med eksem. Ser ut som en flamingo. Kliar som hela Norrlands myggarmé har landat på kroppen.
Resultatlösa åtgärder har sats in. Nästa anhalt blir Hudkliniken i Lund. 
Där kommer jag springa på min lekkamrat som har klippkort till stället. 
”Ingen sol. Täck kroppen med kläder. Mössa, keps eller hatt på huvudet. Sitt under ett parasoll”.
 Läkarens ord träffar mig som ett piskrapp. 
Vi är som sagt var några 100 000 svenskar som ingen talar om. 
Det glömda folket.

Inga kommentarer: