söndag 17 juli 2016

Krycka på vift i Lomma

En gång för mycket länge sedan fanns det en film som hette, ”Prinsessa på vift”, med Gregory Peck och Audrey Hepburn. 
Filmstjärnor när filmstjärnor var filmstjärnor. 
Det var då det. 
Nu gjorde jag om filmen, men med min krycka. Denna molniga men hyfsat varma söndag, travade jag runt i Lomma med enbart en krycka. Slog mitt pers som Klyftan alltid sa. 
Vid Lommas underbart vackra busshållplats var jag soppatorsk. All kraft borta, t o m kryckkäppen blev svettig. 
Nu gällde det hämta krafter och ta sig hem. Matchen mellan AIK-MFF stod på kvällen program. 
Jag slog mig ner på en bänk som mången resenär vilat gumpen efter bussen. Då stannade plötsligt en bil. 
”Calle, vi kör dig gärna hem, sa en förtjusande kvinna och log mot mig. Var det inte självaste prinsessan som var ute på vift? 
Jag tackade för vänligheten men avböjde. 
Skam den som ger sig. 
Hem tog jag mig. Det gick på fälgarna, med en kryckkäpp som kroknat. Fast tänk så många fina snälla filmstjärnor det finns som kör omkring i Lomma. Bjuder en soppatorsk gubbe en räddningsplanka. 
Tack Boel och Benny.

Inga kommentarer: