onsdag 6 juli 2016

I min famn: Den mystiska bildgåtan med en kändis

Titta noga på bilden av hölasset. 
En historisk bild av Sverige som inte finns längre. 
Jag kommer genast tänka på min barndoms somrar i Rocknö, i norra Uppland. På fältet hövolmar som vi kallade för gubbar. 
Ardennerhäst. 
Skaklar. 
Hösnuva. 
Allt är sig likt. 
Utom människorna som sitter uppe på lasset. 
Vilka är det? 
Det poppade nämligen upp några mystiska märkliga bilder i mitt stillsamma röriga bildarkiv. När jag vänder på bilderna står det med min handstil om hölasset: 
”Centerpartiets ledare, Olof Johansson, längst fram till vänster.” 
Olof Johansson? 
Partiledaren för Centerpartiet 1987-1998. Berömd för sitt hårdnackade motstånd mot Öresundsbron. 
Vad gör han i mitt bildarkiv? 
Dessutom som barn? 
Jag blir blank i hjärnan.
Till höger på bilden Olof Johansson. Flickan med rosetten förmodligen den blivande partiledarens syster. 
Jag vet inte. 
Olof är född 1937. Bilden tagen i samband med andra världskriget bröt ut. Tror jag. Vet inte. Gissar.
Bilden av ett fotbollslag här nedanför. 
Olof Johansson står som nummer tre från höger. Allt är en gåta. Jag har sökt Olof Johansson men inte fått någon kontakt. 
Ännu. 
Jag vill gärna ha en förklaring till varför bilderna hamnat hos mig. 
Jag vill också skicka tillbaka de fina unika bilderna till Olof. 
Hör av dig. 
Visst är livet bra märkligt.

Inga kommentarer: