söndag 5 juni 2016

Varning! Brist på svenska jordgubbar till midsommar

Senast jag tog en tur ut till jordgubbsfälten utanför Lomma, skrev jag om det på bloggen den 13 maj i år. 
Då blommade fälten. 
Om inte frosten tog blomstren kunde det bli ett riktigt fint jordgubbsår för den svenska gubben. 
Frosten kom aldrig. 
Istället kom en tropisk hetta. 
Tid för ny kontroll. 
Till min stora förvåning dök jordgubbsskyltarna upp. All sol och värme hade fått gubbarna att mogna ovanlig tidigt. 
Jag köpte en liter för 30 kr. Gubbarna var till och med lite övermogna. 
Då infinner sig genast nästa problem. 
”Fortsätter värmen och inget regn, blir det kris för svenska jordgubbar till midsommar,” som en jordgubbsodlare sa till mig. 
Aj, aj, aj...det var som katten också. 
Jordgubbsskylten jag tog en bild på, börjar redan hänga.

Inga kommentarer: