lördag 4 juni 2016

Solen, humlan och Muhammad Ali död

Även denna morgon sipprade solens strålar in i rullgardinens sidospringa. Jag låg stilla och andades in ännu en förtjusande försommardag. 
Mina tankar fanns ingenstans. 
Plötsligt hör jag en humla surrar in genom fönsteröppningen. Flyger tre varv över mig som en hälsning från någon som inte finns längre. 
Går in på Expressens webbsida. 
Min store idol som tungsviktsboxare, Muhammad Ali, är död. 
Minns honom som Cassius Clay från Rom-OS 1960. 
Minns honom från den spektakulära matchen mot Sonny Liston, några år senare. 
Minns honom när han var som bäst i matchen mot Zora Folley. 
Ali formidabel. 
Jag har sett alla Muhammad Alis matcher. 
Om och om igen. 
Jag tittar upp mot solen. I paradisbuskens blomster sitter humlan.
Minns "Rumble in the jungle".
Finns nu i mina tankar.
The greatest!  
The Champ!


Inga kommentarer: