söndag 12 juni 2016

”När vi flydde från engelska huliganer”

Sitter och bläddrar i min sönderlästa bok, ”Bland huliganerna”, av den engelske journalisten, Bill Buford, som kom ut lägligt till EM i fotboll 1992 som avgjordes i Sverige. 
En fantastisk bok. 
Bill levde bland galningarna under åtta år. Hans reportage en journalistisk bragd av sällan skådat slag. 
Läs boken. 
Lika aktuell och het i dag som för 24 år sedan. 
Minns. 
England skulle möta Danmark på Malmö Stadion den 11 juni 1992. Malmös innerstad förvandlades till ett slagfält. 
Jag och min hustru befann oss mitt i röran av galna engelska fotbollshuliganer. En ruggig upplevelse. 
Skyndsamt flydde vi in på Alain Lemaires fantastiska franska restaurang, Le Coeur på Södergatan. 
Njöt av sniglar i vitlökssmör, ett gott glas vitt vin. Utanför rådde fullt krig mellan poliser och huliganer från slumområden i London och vackra trädgårdar i Bristol. 
En besynnerlig upplevelse. 
Nu är det tid för femtioelfte gången igen. 
Engelska och ryska huliganer brakar samman i Marseille. 
Det kan bara bli värre. 
Fast denna gången sitter jag väl förankrad i min slitna TV-soffa hemma i Lomma. Jävligt skönt, måste jag få säga.

Inga kommentarer: