söndag 29 maj 2016

Skenande blodtryck slog ut Lommafesten

Under lördagen fick mitt blodtryck hybris. Det skenade som vilda hästar. 
Där har ni orsaken till att jag inte kunnat ta del av Lommafesten. 
Ni ser bilden här ovanför. 
Mitt blodtryck i går eftermiddag, 212/117. Ett godkänt tryck ligger på ca 140/80. 
Min höga nivån är en fara för livet. Signalen om att en mängd död kan drabba dig precis när som helst. Visst blir en stackars sate rädd. 
För 30 år sedan blev det omedelbart akut inläggning på medicinen i Lund med mindre högt blodtryck. Du fick inte ens lämna sängen. 
En gång låg jag till och med inne i sex veckor för utredning av mitt smått vansinniga blodtryck som är mycket svårinställt. På den tiden var läkarkåren väldigt måna om att spåra orsaken till ett allt för högt blodtryck. 
Så är det tyvärr inte längre. Sjukvården har blivit nonchalanta med höga blodtryck. Vilket jag ser som en fara för kreti och pleti.
Med min blodtrycksrutin sköter jag själv höjning och sänkning av mina blodtrycksmediciner. I går fick jag höja dosen. 
I morse var det normalt för min del, 150/80. 
Pust och skönt. 
Jag lever. Det är ingen överdrift. Snarare en sanning.
Efter pärsen vilar jag mig i form. 
Nu vet ni orsaken till varför det inte varit mycket på bloggen om folkfesten i Lomma. Mitt skenande blodtryck slog ut Lommafesten.
Men fan, jag lever vidare.
Det är det som gäller. 
FOTNOT. Jag rekommenderar ingen att göra som jag. Till det krävs både erfarenhet samt vissa kunskaper. Prata med din doktor. 

Inga kommentarer: