måndag 2 maj 2016

Skåne exploderar i veckan!

Något av det vackraste Skåne har att erbjuda, är när rapsfälten blommar. De fantastisk gula fälten kan verkligen ta andan ur vem som helst. 
När jag var barn kallade vi alltid de gula fälten för senap. Numera vet jag också att det tillverkas alldeles förträfflig rapsolja av raps.  
Jag körde ut till mina fält, för att se hur läget är efter ett kylslaget april. En bit utanför Lomma såg jag den rikliga blomningen. Nej, nästan HÖRDE hur knoppar brista i den starka vårsolens glans. 
Nu är det på gång. 
I veckan, gott folk, kommer Skåne att explodera i gult. 
Bor du i Norrland: ta bussen, tåget eller flyget ner till Skåne. 
Rapsfälten blir vackra som midnattssolen. Det är en vilsam fröjd för ögat att skåda. 
Jag älskar Skånes rapsfält. 
Ingen bör missa denna läckra skönhet. 

Inga kommentarer: