måndag 9 maj 2016

När mentolcigaretten botade astma

Det var i slutet av 1950-talet. Vi rara gossar och flickor var tjuvrökare. Rökte vad vi kom över, i den spännande cigarettvärlden. 
En vacker sommardag när Ingemar Johansson blivit världsmästare i boxning, lanserades en ny revolutionerande cigarett med mentolsmak. 
Tror den hette Winny, eller något liknande. Den första ciggen med filter.
Den här cigaretten med mentolsmak var så nyttig, så den till och med botade astma. Hemligheterna till hälsokuren var mentolen OCH filtret.
Visst vi testade märkvärdigheten. 
Visade sig vara för mjäkig i smaken för oss rara gossar. 
Jag led av astma och fick som vanlig hostattacker när jag rökte. När jag ändå fick hosta kunde jag lika väl fortsätta med John Silver. 
Mentolcigaretterna klassade vi rara gossar som rökverk för damer. 
Nu ska denna hälsosamma cigarett som visat sig vara lika dödliga som alla andra cigaretter förbjudas. 
Det skulle ta 57 år. 
Bota astma. 
Inte klokt. 
I dag kan vi skratta åt det. 
Själv slutade jag röka för 20 år sedan.

Inga kommentarer: