torsdag 12 maj 2016

Lommas Ali: Köpt tält för över miljonen-framtiden oviss

Jag träffade i förmiddags Ali som driver Alis Frukt & Grönt i Lomma. Genom åren har Ali blivit en populär person i byn. 
Alltid glad med ett smittande leende. 
Inte denna torsdagsförmiddag: dels krånglar som alltid ryggen, dels ont i vänster knä. Fast värst av allt. 
Han har ingen aning om framtiden för sin populära rörelse. Beskedet från kommunen och fastighetsägaren dröjer. Ett besked som borde vara på plats. 
”Nej, jag vet inget om framtiden för min verksamhet. Blir jag bortkörd? Får jag nya lokaler? Det är jobbigt att inget veta. Svårt att planera,” säger Ali och så suckar vi båda. 
En sak vet Ali. 
Minst en gång varje år får han köpa nya tält för över 100 000 kronor. De blåser helt enkelt sönder. Ali har alltså de senaste 10 åren köpt tält för över en miljon kronor. 
För det priset får man ett praktfullt cirkustält. 
FOTNOT. Den 19 november 2009 skrev jag ett personligt porträtt om Ali på bloggen. Mycket värt att läsa. Kicka HÄR!

Inga kommentarer: