torsdag 26 maj 2016

Lomma startplats för tunga gossar

Med närmare 200 hästar mellan benen red Kalle af Timrå och Rolle af Trollhättan iväg från min parkeringsplats i morse. Kalle med en 1200 kubikare BMV och Rolle med en 800 kubikera BMV. Rolles äventyr känner vi väl igen från bloggen. Kalle är en ny bekantskap. 
Dessa två stadiga män med en ålder som en gammal god vällagrat cognac på ekfat, har kamperat tillsammans många gånger tidigare. 
Det har blivit både Island runt och Nordkap på motorcykel. För inte tala om alla hojturer i den arabiska ökensanden. 
Fast till toppen av Kilimanjaro (5 892 m) fick de ta till apostlahästarna. (texten fortsätter efter bilden)
I år blir det alltså Baltikum runt-se den ungefärliga streckade linjen jag lagt in på kartan. Flera hundra mil blir det säkert. Ett eller flera äventyr. Garanterat. 
Eftersom jag tillhör den fega typen kommer jag och tänka på bröderna Coens makalösa film, ”No country for old men”. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland och genom Finland hem till Timrå och Trollhättan. 
”Äsch, det ska bli hur roligt som helst,” säger Kalle af Timrå och ler i skägget som har samma färg som min mustasch, den vackra gråa färgen.
 ”I vanlig ordning har vi inget bokat och klart. Det får bli som det blir,” fyller Rolle af Trollhättan i med och mumlar något om näsduksträdet i Alnarpsparken. 
Även om Rolle besökt nästan alla jordens hörn, hade denna äventyrare aldrig sett ett näsduksträd. 
Det blev till att snyta åt sig några unika bilder under gårdagens besök. 
Lycka till med Baltikum, boys!

Inga kommentarer: