lördag 7 maj 2016

Facebook: Björn Ranelid till attack mot bengalbrännarna

I natt publicerade Björn Ranelid ett långt inlägg på Facebook. Björn som själv en gång i tiden varit fotbollsspelare på elitnivå skräder inte orden. Han har lirat med både MFF och HIF. Ranelid börjar sitt inlägg på Facebook så här:  
Farväl till barbarer, pyromaner och ligister. Var det nazister som brände böcker på Swedbank Arena när Malmö Fotbollförening skulle möta Häcken i finalen till Svenska Cupen torsdagen den femte maj år 2016? Nej, det var gangstrar och pyromaner som satte eld på Länsförsäkringars långa reklamskylt längs med norra läktaren på arenan, medan maskerade män med solglasögon skrek och hytte med nävarna i luften.  
Inlägget fortsätter i samma tuffa stil. Jag håller med honom till 100 procent. Några idioter tillåts gång efter annan att fördärva vår fina sport. För mig är det helt ofattbart att detta får pågå år efter år. 
Människor får sjukhusvård av röken. 
Människor får hörselskador av knallskott, s k bangers. 
Ändå får detta fortsätta i all evighet. 
Obegripligt. 
På en fotbollsarena gäller inte samhällets lagar och regler. Där upphävs allt. Rena rama vilda västern. 
Ordföranden i Svenska Fotbollförbundet, Karl-Erik Nilsson, fortsätter mumla i skägget. Det går över mitt förstånd. 
Björn Ranelid slutar sitt inlägg med att skriva:  
Det här är sista gången i mitt liv som jag skriver i detta ämne och jag bemöter inga personer som försöker argumentera emot mig, eftersom jag har rätt och de har fel. Det är en av de få gångerna i mitt liv jag skriver och handlar så kategoriskt och det beror på att okunniga och dumma människor har dryftat denna farsot i många år utan att ha botat och utplånat sjukdomen. Björn Ranelid i helig vrede, natten till den sjunde maj 2016.  
Bra rutet, Björn.

Inga kommentarer: