torsdag 14 april 2016

Kärleken går på tomgång i Lomma

Det var i oktober 2011 som larmet gick: 
"Calle, ett kärlekslås har hängts upp på Varvsbron i Lomma." 
Jag ryckte ut. På den tiden cyklade jag. Det här var en nyhet i byn. Kärlekslås på broar är en stor sak runt om i världen. 
I Paris höll till och med en bro vika ner sig i plurret av kärlekstyngd. 
Jodå, det hängde ett premiärlås på Varvsbron. 
Samtidigt kom en förtjusande Ingela knallande över bron. 
”Ingela, kyss låset,” tjoade jag. 
Ingela gav låset en historisk kyss (översta bilden på löpet). 
Jag tog bilden. Skrev på bloggen om att kärleken äntligen kommit till Lomma. 
Åren gick. 
Låsen segade sig fram. 
Kärleken i byn ville inte riktigt ta fart. 
Visst hängde en och annan upp ett lås. 
För att trigga mig fick jag bilder från bloggläsare som visade upp drös med kärlekslås från otaliga länder. 
Den senaste bilden kom för en tid sedan. 
Kommunhövdingen, Anders Berngarn, skickade en bild från Malaysia smockfull med kärlekslås (se undre bilden på löpet). 
Nu tog jag bilen för kolla in kärleksläget på bron i Lomma. 
Visst går det framåt, men det är inget att skriva hem om, precis. 
Magert. 
Kärleken går på tomgång i Lomma. 
HALLÅ! 
Låt kärleken blomma i Lomma. 
FOTNOT: Så här går det till. Man låser fast ett lås i brons vajer. Slänger nyckeln i Höje å. Svårare än så är det faktiskt inte. Puss på er.

Inga kommentarer: