måndag 4 april 2016

Dags ryta till mot BBC och Dokument utifrån

BBC är kända för att göra väldigt bra dokumentärer. Mycket välgjorda och genomarbetade om intressanta aktuella ämnen. 
Därför såg jag Dokument utifrån som sändes sent i SVT2 söndag kväll. 
Ämnet nog så intressant. 
Terror i Europa. 
Dessutom en nyproducerad BBC-dokumentär som det bokstavligen rök om. 
Under en timme presenterades en kavalkad av gamla klipp från terrordåden i Paris och Bryssel. 
Det var ingen hejd på det. 
Det här var en snabbproducerad dokumentär till en törstande TV-marknad.  En TV-marknad som köper in allt som produceras, inte minst om IS.
”Grabbar vi klipper snabbt samman en dokumentär. Kittar med lite reporterbilder. Kulor att tjäna.” 
Ungefär så upplevde jag programmet i TV-soffan. 
Jag såg ett program om ett monster (IS/Desh) som funkade i i avskräckande syfte. Där är vi redan före programmet.
Och det allvarligaste. 
BBC-dokumentären om Terror i Europa, kan lika väl trigga unga muslimer anmäla sig som krigare eller självmordsbombare. 
Det sista mest allvarligt. 
Det var väl inte det som var meningen med den usla dokumentären?
Skäms BBC. 
Bättre kan ni. 
Mycket, mycket bättre.
Jag ryter till från min lilla hörna på jordklotet. 

Inga kommentarer: