tisdag 22 mars 2016

Terrorattacken i Bryssel försvann i mörker

Mitt under de dramatiska sändningarna från terrorattacken i Bryssel med många döda och svårt skadade, slocknade världen för en stund. 
Ett blått band med texten, ”Ingen eller svag signal”, dök upp i TV-rutan. Jag knäppte runt till alla möjliga omöjliga nyhetskanaler. 
Inget hjälpte. 
Varken bild eller ljud. 
Det blåa bandet dök upp på alla kanaler. 
Vid sådana här tillfällen, kan en vanligtvis behärskad person bli kraftigt frustrerad. Jag satt som ett dumt fån och stirrade. 
Plötsligt slog det mig, så beroende jag har blivit av TV-informationen vid katastrofer. Nu blev inte bara hela rummet tyst. Tragedin i Bryssel försvann i mörker. En obehaglig känsla infann sig. 
I minst tio minuter satt jag där jag satt och stirrade på ett blått band. Då plötsligt kom bilden tillbaka. 
Statsminister, Stefan Löfven, började sin presskonferens med att lägga ett vått säkerhetsförband över hela Sverige. 
Jag lyssnade och lyssnade. 
Inget nytt. 
Enbart gammalt gods som han inte ens klarade av att förpacka om. 
Inte ett ord om muslimska terrororganisationer. 
Journalisterna ställde harmlösa frågor. 
Ingen ställde några frågor om muslimska terrororganisationer. En laddad frågeställning i Sverige 2016 som politiker och journalister gärna backar för. 
Det är fel. 
Det är väldigt fel. 
De ska nämligen hjälpa oss i vår vånda. 
Vem kan annars göra det? 
FOTNOT. Cirka två timmar efter Stefans Löfven höll presskonferensen, kom bekräftelsen att IS/Daesh (Islamiska staten) ligger bakom terrordåden i Bryssel.
För en stund sedan publicerades den här bilden. Männen i svart ska ha utlöst bomberna. Mannen i hatt söks just nu av den belgiska polisen.

Inga kommentarer: