måndag 14 mars 2016

Se bilderna från världens största vattenrutschkana

Det är med viss nostalgi jag minns barndomens rutschkanor. 
Några meter höga. 
Fanns inget vatten som forsade vilt ner som en vrång flod. 
Vi åkte utför med grova byxor och en torr röv. 
Några meter, som sagt var. 
Kasebana som det också kallades för på skånska. 
Sedan kom vattnet in i bilden. 
Kan mycket väl ha varit under 1960-talet. 
I USA, naturligtvis. 
Kasebanan blev plötsligt en vattenrutschbana som byggdes upp i jättelika lekland med just vatten. 
Nu hittade jag världens största. 
I Kansas. 
USA, självklart, där folk är som tokiga i stort, större, störst. 
Den här i Kansas, har en fallhöjd av 52 meter (!). 
Inget för mig, men mina söner och barnbarn går i spinn. Det är egentligen för dom jag publicerar världens största kasebana med vatten. 
Det är nämligen bra med spännande drömmar.

Inga kommentarer: